Thursday, May 14, 2009

Mau mengislamkan teman Kristen malah percaya Yesus Kristus sebagai Penebus dan Penyelamatnya (Kesaksian Hamzah-Malaysia)

Saudara-saudaraku, saya ingin memberi kesaksian saya bagaimana Tuhan telah menyelamatkan saya dan memanggil saya secara khusus dan dengan kuasanya Dia memilih saya sebagai anakNya dan seterusnya sebagai hambaNya melalui berkat anugerahnya dalam Al-Masih Isa yang telah diberikan, bukan sahaja kepada saya tetapi sesungguhnya kepada seluruh dunia juga!

Saudara-saudari, satu daripada lagu yang telah saya gubah menyatakan bahawa di dunia ini ada ramai orang yang sedang mencari-cari keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Tetapi alkitab telah pun menyatakan bahawa hanya dalam Al-Masih Isa terdapat keselamatan untuk setiap jiwa di dunia ini! Dan melalui Isa sahajalah saya telah menerima rahmat dan berkat Tuhan serta jaminan kesejahteraan dunia dan di akhirat. Firman Tuhan yaitu Al-Kitab telah bersabda bahawa:

Berbahagialah orang yang mempercayai dalam Isa walau pun tidak lihatnya dengan mata sendiri.

Yohanes 20 : 29

Tuhan telah memanggil dan menyelamatkan saya, bukan melalui peristiwa-peristiwa atau kejadian 'supernatural' atau pengalaman yang ajaib yang menakjubkan! Kerana secara usaha manusia, adalah mustahil bagi saya menerima Kristus dan saya tidak mungkin menjadi seorang pengikut Al-Masih itu. Sebabnya ialah sejak taman asuhan kanak-kanak (Taska) lagi saya dibesarkan di pesantren (perkampungan di mana terdapat sekolah-sekolah agama dan madrasah Islam). Selepas itu saya telah dididik dan dibentuk selama enam tahun di sekolah pesantren itu dan telah menjalankan pendidikan saya dengan begitu baik. Setelah itu, keluarga saya telah berpindah, lalu saya pun melanjutkan pendidikan saya di sebuah pesantren lain selama tiga tahun lagi.

Sebagai satu contoh kecemerlangan saya di pusat pengajian Islam pesantren ini, pada tahun 1987, saya telah dipilih mewakili kota saya dalam pertandingan tilawah Al-Quran. Dan saya telah menjadi juara pertandingan itu! Dan pada tahun 1988, saya telah juga menjuarai pertandingan kaligrafi Islam, yaitu seni Khat Arab yang halus itu. Pada masa itu juga, kami telah menjadi juara pertandingan pidato bagimana berdakwah secara berkesan untuk Islam, bagaimana untuk berusaha, mencari, berkhutbah secara Islam dan berdakwah ajaran Islam kepada mereka yang bukan Islam.

Kemudian saya telah melanjutkan pendidikan saya lagi di sebuah institusi pengajian tinggi yang menyiapkan guru-guru agama Islam di kota kami. Di sini kami sebagai umat Islam amat mantap dan sangat percaya bahawa Islamlah yang paling benar, kerana selaras dengan ajaran Al-Quran bahawa: 'Innadinna indallah-hiislam' - 'sesungguhnya agama yang benar disisi Allah ialah Islam'. Dan satu misi besar bagi kami ialah untuk berusaha mencari mereka yang masih belum memeluk agama Islam.

Kewajiban besar bagi kami di sekolah tinggi itu untuk memberi penjelasan kepada Islam bagi orang yang bukan Islam. Di sekolah itu juga, saya telah diberi ajaran bahawa, pada masa yang dahulu, berlakunya suatu Perang Salib, diantara umat Islam dan umat Kristian, dan dalam perang Salib itu umat Islam telah menang. Bagi saya, ini menunjukkan bahawa Islamlah agama yang benar. Kerana menurut ulamak dan kiyai saya, Tuhan berpihak kepada orang Islam, sehingga orang Islamlah yang menang dalam perang ini!

Ini juga telah meyakini saya dengan lebih dalam ayat Quran itu "sesungguhnya agama yang benar disisi Allah ialah Islam" dan saya dipacu dan didorong untuk mencari-cari meraka yang belum lagi mengenal Islam. Dan di kota saya, kumpulan yang terbesar sekali yang belum terima Islam ialah dari keturunan Cina-Tionghua. Oleh itu, saya amat rindu dan tergerak hati untuk mendakwahkan mereka. Menurut tanggapan saya, agama orang-orang Cina ini adalah salah dan mereka perlu mendengar utusan Islam. Meskipun begitu, saya amat berhati-hati semasa mendekati orang Cina kerana saya tahu yang makanan kesukaan mereka ialah daging babi. Sebagai ajaran Islam, daging itu adalah jenis najis mugholadhl'oh-yaitu najis yang terkotor sekali. Jika tersentuh, untuk membersihkan dari kekotoran ini, orang yang tercemar itu kena mencuci tujuh kali dengan lumpur dahulu selepas itu mesti cuci dengan air bersih sebanyak tujuh kali - barulah boleh dikira 'suci'. Jadi, saya sebagai seorang Islam amat berhati-hati supaya tidak tersentuh dengan orang Cina.

Walaupun begitu, saya amat terdorong untuk berdakwah kepada orang Cina. Perbualan saya dengan mereka seringkali diselit dengan soalan-soalan seperti berikut:

"Hei kawan, mahukah anda dengarkan cerita dari saya? Saya ingin tanyakan anda-Apakah agama anda?"

Pada satu hari saya telah tanyakan seorang sahabat keturunan Cina saya soalan di atas. Maka kawan saya itu telah menjawab: "Agama saya Kristian"

Lalu saya berkata kepadanya: "Wahai kawanku, tahukah saudara bahawa amanat Kristian itu benar hanya untuk dua ribu tahun yang lalu? Pada saat Nabi Isa masih hidup, tetapi sekarang agamanya telah digantikan dengan agama yang baru dan seorang Nabi yang baru!" Yaitu Islam dan nabinya 'Muhammad'.

Tetapi dia katakan : "Oh bagi saya itu tidak menjadi masalah, jika ada agama yang baru atau tidak ...kerana bagi saya dengan IMAN saya pasti masuk syurga!

Apabila mendengar ini, saya telah amat terkejut...! Sebab selama 10 tahun saya belajar di sekolah agama pesantren dan selepas itu lebih empat tahun lagi di institusi perguruan tinggi Islam saya tidak pernah dengar bahawa masuk syurga itu pasti! Yang ada sahaja adalah kata-kata 'Insyaallah...'. Yaitu "ad-dunia mazsira-tul akhirah" - yaitu Dunia ini adalah satu tempat berlumba-lumba untuk menuju ke Akhirat, dan untuk memasukinya pun dengan "Insyaallah'" sahaja. Tapi bagaimanakah saudara Kristian ini boleh kata, memasuki syurga baginya adalah pasti? Jadi saya menegurnya dengan soalan :

'Wahai saudaraku, Sememangnya Syurga itu kepunyaan Bapamu, ke?'

Lalu dia menjawab : "Ya! Memangnya Syurga itu Bapaku punya."

Saya amat terkejut dengan jawabannya itu dan terlintas di fikiran saya pada saat itu nas Al-Quran Surah al-Ikhlas ayat 6 : "Lam walid wa lam yulad" yakni "bahawa Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan" dan di surah al-Jinn ayat 3 :"Bagaimana Allah boleh mempunyai Anak kalau Dia tidak mempunyai permaisuri?" Tetapi bagaimana sahabat Kristian ini sanggup mengakui Tuhan sebagai Bapanya sendiri? Kemudian saya tanyakan dia lagi: "Sememangnya Tuhan kamu Siapa?, dan namaNya Siapa?" Dia jawab dengan tenang: Tuhan saya adalah Yesus (Isa) - pada saat saya dengar kata-kata itu, emosi saya telah naik marah dan saya marah besar kepada dia. Kerana dia telah menyekutukan Allah, mengikut tanggapan saya. Ajaran saya selama ini yalah: "La-illah ha-ilallah" yakni "Tidak ada Tuhan kecuali Allah." Tetapi bagaimanakah sahabat Kristian saya ini boleh kata Isa adalah Tuhannya! Jadi saya pun mengucapkan kepada kawan itu: "Lakum di-nukum al ya-din" - "Bagimu agamamu dan bagiku agamaku" (Surah al-Kafirun 6).

Kemudian saya anggap pertemuan itu sudah selesai. Saya pun pulang ke perkampungan saya dan hidup saya kembali seperti biasa. Saya teruskan pengajian dan pencarian saya untuk kebenaran. Mahupun di Institusi Islam saya atau secara peribadi. Semasa saya lakukan pengajian saya itu dialog yang telah berlaku dengan sahabat saya di atas tidak tinggalkan fikiran saya.

Di mana dialog itu menggerakkan saya untuk mencari siapakah sebenarnya Isa Al-masih itu. Dan mengapakah umat Kristian boleh kata bahawa 'dengan iman seorang itu pasti masuk Syurga'. Saya telah mencari buku-buku yang bercerita tentang Isa. Saya telah temukan satu Kitab yang ditulis oleh Kiyai Mundhir Dhan Nadzir yang berjudul Fa'firu Il'lallah (Jalan Menuju ke Allah).

Dalam Kitab itu ada menjelaskan tentang peristiwa di akhir Zaman. Di mana di dalamnya diceritakan di zaman akhir akan terjadi peprangan di mana-mana, kebuluran di mana-mana, gempa bumi di mana-mana, keributan terjadi di mana-mana dan banyak orang akan resah gelisah dan ketakutan. Dalam keadaan yang semacam itu, kemudian muncullah satu kuasa yang sungguh dasyhat, yang bernama 'Dajjal'. Dan Dajjal ini sangat-sangatlah menakutkan. Di mana matanya satu, dan dia amat tinggi dan besar, sehingga lautan pun sejauh selangkah kaki sahaja baginya. Di tangan kanannya dia membawa Syurga dan di tangan kirinya dia membawa Neraka. Dajjal ini pergi kemana-mana untuk mencari penghuni-penghuni bagi Syurga dan Neraka yang dibawakannya. Padahal Syurganya adalah Neraka di mana penghuni-penghuninya akan disiksa kekal abadi dan selama-lamanya! Dia pergi ke mana-mana saja mencari jiwa-jiwa untuk memasuki Syurganya itu. Tetapi, pada saat yang terakhirnya datanglah Penyelamat yang akan menentang Dajjal yang sangat jahat itu. Saya amat terkejut dengan siapakah yang akan datang selamatkan Dunia ini dari cengkaman Dajjal ini - ISA AL-Masih sebagai Imam Mahdi sendiri!

Datanglah Isa al-Masih sebagai Imam Mahdi yang akan selamatkan Dunia dari kejahatan siDajjal! Dua kuasa yang timbul ini akan bertemu dalam satu pertembungan peperangan yang dahsyat antara Isa dan Dajjal itu! Saya amat kagum dan heran dengan apa yang terjadi selanjutnya. Semasa bertemu dengan Dajjal itu, Isa al-Masih berkata kepada bumi "Hai Bumi! Terbukalah..". Maka dengan serta-merta Bumi pun terbuka dan Dajjal pun jatuh ke dalamnya dan terus terhimpit di dalamnya, lalu si Dajjal itu pun mati. Dari situ saya bertanya lagi : "Mengapakah masih ISA Al-Masih yang dapat mengalahkan Dajjal?" Kerana dalam foot-notenya buku ini, disebut bahawa Dajjal ini merupakan pergabungan segala kekuatan Iblis yang menjadi satu. Dan Dajjal ini akan menyesatkan ramai orang kedalam Neraka dengan kuasanya.

Soalan yang timbul di dalam fikiran saya ialah: Mengapa masih Isa Al-Masih yang dapat mengalahkan kuasa-kuasa Iblis ini? Mengapakah bukan Nabi Adam yang pernah temukan secara langsung dengan Iblis itu? Kenapakah bukan Nabi Nuh, Nabi Idris, Hud, Salleh dan nabi-nabi yang lainnya, dan bukan pula Nabi Muhammad yang dulu saya pernah menyanjungkan, muliakan dan impikan. Mengapakah masih Nabi Isa? Dalam kitab yang sama itu, muncullah cerita yang menjawab soalan-soalan yang runcing ini dalam jiwa saya. Setelah Hazrat Isa berkuasa selepas kekalahan Dajjal, maka terjadilah Hari Kiamat.

Pada masa Kiamat pula, semua jiwa manusia yang pernah hidup akan dikumpulkan di satu tempat yang bernama 'Ara Mahsyar' atau Padang Mahsyar. Mereka akan dikumpulkan di Padang Mahsyar ini untuk menunggu waktu penghakiman mereka, dimana satu-persatu mereka akan menghadapi seorang Hakim yang akan menghakimi setiap umat manusia. Mereka ini amat ketakutan saat ini kerana keadaan kepanasan yang amat sangat pada waktu itu. Mengikut gambaran Kitab itu, lantainya Padang Mahsyar adalah perak dan di atasnya pula terdapat Matahari yang boleh dijangkau dengan tangan manusia. Sehingga kepanasannya begitu teruk sekali dan membuat setiap manusia disana hancur menjadi air dan kemudian muncul lagi menjadi manusia; sehingga mereka ini semua berduyun-duyun mencari pembela mereka, supaya masalah mereka boleh cepat diadili.

Mereka bertemu dengan Nabi Adam, lalu menyeru kepada baginda:"Ya Nabi Adam, ya Nabi Allah-tolonglah cepat bela masalah kami!" Tetapi jawabnya Nabi Adam ialah : "Hai Umatku, aku tidak sanggup membela perkara kamu, kerana saya pun malu, saya pun harus mempertanggungjawabkan masalah saya sendiri di hadapan Hakim itu." Kemudian mereka ke Nabi-nabi Nuh, Idris, Hud, Salleh dan kepada semua nabi yang lain untuk mencari pertolongan membela masalah mereka di hadapan Sang Hakim itu. Tetapi mereka semua pun tidak dapat tolong umat manusia itu! Kemudian mereka pergi mencari Nabi akhir zaman, nabi Muhammad. Mereka berseru:"Ya Rasullulullah, Tolong cepat bela masalah kami." Lalu Muhammad menjawab mereka: "Wahai umatku, aku tidak boleh membela perkara kamu. Aku hanya boleh mendoakan syafaat bagimu sahaja...". Tetapi Muhammad tidak dapat menentukan siapa diantara umatnya yang akan masuk Syurga atau Neraka. Keputusan muktamad dan terakhirnya hanya berada di dalam tangan Hakim yang akan menghakimi umat Manusia !

Saya amat terkagum dengan siapa yang menjadi Sang Hakim itu, saudara saudari, ternyata yang menjadi Penghakim adalah tidak lain dan tidak bukan : Isa Al-Masih. Soalannya sentiasa melintas difikiran saya : Mengapakah Isa Al-Masih lagi yang muncul menjadi Hakim ? Dialah yang menentukan mereka yang akan masuk syurga dan juga mereka yang akan masuk Neraka. Saya bertanya-tanya dan terus bertanya dan amat teringin mengetahui jawabannya. Dan kemudian saya mulai bertahajud, saya beristikhoro' dan saya bersolat dan berdoa terus-menerus. Kerana saya tidak mahu berada di keadaan di tengah-tengah, dimana dosa dan pahala saya dihitung seimbang. Kerana saya tahu bahawa hidup di dunia ini hanya sementara, yang kekal hanya adalah di akhirat -syurga atau neraka. Yang menentukan kita masuk syurga atau neraka nanti adalah semasa kita di dunia hari ini.

Kemudian saya pun berdoa dan bersolat sambil mencari jawaban dan penyelesaian bagi soalan saya di atas. Saya telah menangis. Hati saya sentiasa mencari apakah hakikat yang sebenarnya tentang peranan besar yang dimain oleh Nabi Isa yang juga bergelar Al-Masih itu, dalam perkara Syurga dan Neraka. Selama tiga tahun saya telah bergumul dengan perkara yang penting ini, tiga tahun saya mencari-cari kebenaran siapakah sebenarnya Isa Al-Masih ini. Mengapa orang Kristian tetap yakin dengan iman mereka pasti masuki Syurga? Mengapa Tuhan umat Kristian adalah Yesus Kristus yakni Isa Al-Masih!

Tidak lama kemudian, saya diberi jawabannya. Tuhan telah bukakan mata dan hati saya kepada kebenaran - Siapakah sebenarnya Isa Al-Masih itu. Jawabannya datang dari ayat al-Quran Surah Al-Imran 3 ayat 45 :

"Malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya, Allah itu memberi khabar sukacita kepadamu, Maryam, dengan Firman yang dari Allah, Firman itu bernama Al-Masih Isa ibnu Maryam, yang berkuasa di dunia dan di dalam akhirat dan yang paling dekat dengan Allah..."

Sungguh indah hakikat ini. Firman Allah ini yang bernama Isa Ibnu Maryam yang berkuasa di dunia dan di akhirat. Alhamdullillah! Kesimpulannya dalam fikiran saya : Dia yang datang kali kedua, Dia yang mampu mengalahkan Dajjal, Dia yang akan menghakim umat manusia dan menentukan siapa akan masuk ke Syurga atau Neraka - memang itulah HAK Dia, sebab Isa ibnu Maryam itu berkuasa di Dunia dan juga di Akhirah!

Kemudian saya telah mencari sahabat Tionghua saya itu dan melaluinya saya memperolehi sebuah Al-Kitab yaitu sebuah Kitab Suci Injil (KSI). Saya telah cuba membaca KS Injil ini tetapi pada mula-mula saya takut lalu mengucap "ta'awuz" (nauzbillah...) sebelum membacakannya! Tetapi pada saat saya membukakannya saya telah merasa amat selesa sekali lalu saya bermula membaca dengan buku Kejadian.

Sungguh enak dan seronok sekali pembacaan saya itu! Kerana cerita dalamnya sangat jelas, dan kesinambungannya juga amat sempurna. Kronologinya sangat lengkap sekali dan berurutan! Dalam al-Quran tidak selengkap KS Injil. Kalau dalam Quran cerita Nabi Adam, terdapat di Surah Semut, Sapi Betina, Surah Labah-labah dan di Surah Guruh dsbnya, semuanya hanya secebis-secebis sahaja. Tetapi kesemuanya pun tetap tidak selengkap seperti Buku Kejadian dalam Al-Kitab!

Saya telah membaca selanjutnya Kitab Suci Injil itu. Semua cerita-cerita dalamnya amat cocok dengan ajaran dari kiyai-kiyai dan tokoh-tokoh Islam lain yang telah mengajar saya. Saya telah berusaha membaca dan memahami segala-gala yang terkandung dalamnya dengan hati dan fikiran yang terbuka sekali, dan Tuhan telah memperkenankan usaha pencarian saya itu.

Akhir kata, pada bulan Julai tahun 1991, sesudah bergumul selama tiga tahun dengan soalan-soalan saya, setelah memiliki dan membaca Kitab Suci Injil bagi diri sendiri, Tuhan telah memberkati saya dengan damai sejahtera dan keselamatanNya. Pada masa yang sama saya telah tertarik kepada sebuah lagu rohani yang memperingatkan saya tentang pencarian saya yang awal. Liriknya seperti berikut:

Sudahkah engkau siap sedia?
Menghadapi kedatangan Yesus kelak kembali!
Untuk mengangkat kita semua,
Yang sungguh-sungguh mengharap padaNya

Liriknya memperingatkan saya jika kita semua sudah siap menghadapi kembalinya Isa ke dunia ini. Hakikat ini ada juga diajar oleh agama Islam dan saranan untuk bersiap-sedia bagi kedatangan baginda kali kedua juga adalah sama. Sambil saya berfikir tentang persiapan saya, saya telah dinampakkan satu gambaran dosa-dosa saya yang sungguh besar sekali yang tidak mungkin dosa itu dapat diampuni. Tuhan telah menunjukkan dosa saya yang begitu besar sehingga mustahil bagi saya masuk syurga. Pada saat itu saya mulai menangis atas segala yang telah saya renungkan. Tetapi pada waktu itu juga Tuhan telah menunjukkan saya bagaimana Al-Masih Isa telah menjadi Penebus saya, dan bagaimana baginda telah menanggung hukuman bagi dosa-dosa saya -dan juga manusia sejagat-untuk kekal abadi! Sama seperti bagaimana anak Nabi Ibrahim telah diselamatkan daripada dijadikan korban sembelihan oleh penggantinya - seekor kibas yang telah disiapkan oleh Tuhan sendiri yakni penebusnya yang besar (fi'dia). Sesungguhnya peristiwa ini adalah satu gambaran nubuat yang Tuhan telah berikan kepada umatnya tentang kedatangan Isa al-Masih yang datang sebagai Penebus manusia yang kekal abadi!

Setelah saya sendiri telah meyakini penebusan hukuman dosa-dosa saya oleh korban yang telah dibayar oleh Tuhan sendiri -dengan nyawa Isa al-Masih yang sempurna, saya kini beroleh keyakinan juga untuk kedatangan baginda kembali ke dunia. Karena kini baginda bukan sahaja Sang Hakim yang adil itu, tetapi dia juga adalah Penebus dan Juruselamat saya untuk selama-lamanya! Halleluyah! Alhamdullilah!

Saya ingin sarankan kepada saudara-saudari yang dikasihi, kupaslah segala prasangka yang tidak berasas kamu terhadap Kitab Suci Injil. Bacalah Kitab Suci ini dengan fikiran yang terbuka. Tuhan akan memberkati saudara-saudari dengan anugerahNya yang maha suci dan indah! Saya ingin menutupi kesaksian saya dengan satu ayat daripada Kitab Suci Injil yang sungguh bermakna dan indah sekali:

"Kerana dengan rahmat Allah, kamu diselamatkan oleh sebab kamu percaya kepada Isa. Penyelamatan itu bukan hasil usaha kamu sendiri, melainkan dari kasih karunia Allah."

Efesus 2 : 8-9

Semoga Tuhan memberkati pencarian saudara! Amin.

32 comments:

berlibancin said...

KARENA BEGITU BESAR BESAR KASIH ALLAH AKAN DUNIA INI SEHINNGA IA TELAH MENGARUNIAKAN ANAKNYA YANG TUNGGAL
SUPAYA SETIAP ORANG YANG PERCAYA KEPADANYA
TIDAK BINASA MELAINKAN BEROLEH HIDUP YANG KEKAL (YOHANNES 3:16)

JELAS BAHWA HANYA KASIH TUHAN ALLAH MANUSIA BEROLEH KESELAMATAN
LEWAT KEDATANGANNYA YANG PERTAMA MELALUI KUASA MENJELMA MANJADI MANUSIA,SUPAYA MANUSIA DAPAT LANGSUNG BERTATAP MUKA DENGAN DIA.
DALAM ALKITAB : PADA MULANYA ADALAH FIRMAN; FIRMAN ITU BERSAMA SAMA DENGAN ALLAH DAN FIRMAN ITU ADALAH ALLAH.

FIRMAN ITU ADALAH YESUS YANG TELAH DI KABARKAN MALAIKAT KEPADA MARIA(MARYAM),SEHINGGA ORANG KRISTEN PENGIKUT YESUS MENGAKUI YESUS ITU ADALAH TUHAN ,RAJA SEGALA RAJA DAN TUAN DIATAS SEGALA TUAN.

YESUS INGIN UMAT MANUSIA BERTOBAT
YESUS RELA MATI DI KAYU SALIB UNTUK MENEBUS DOSA SELURUH MANUSIA CIPTAANNYA,BUKAN HANYA ORANG KRISTEN SAJA.

DENGAN SYARAT MENGIKUT YESUS:
1.PIKUL SALIB
2.SANGKAL DIRI
3.IKUT DIA

JIKA KITA MELAKUKAN ITU ,KITA MENYENANGKAN HATINYA DAN IA AKAN MEMBERI BERKAT JASMANI DAN ROHANI.

TIDAK ASAL PERCAYA KEPADA YESUS MAKA ORANG ITU DISELAMATKAN,BUKAN,TETAPI MANUSIA DISELAMATKAN JIKA BERTOBAT.

OLEH SEBAB ITU SAUDARA
YESUS ADALAH JALAN MENUJU KEHIDUPAN YANG KEKAL DAN ABADI
IA ADALAH HARTA YANG TAK TERNILAI DAN ABADI SELAMANYA.AMIN

SYALOM
TUHAN YESUS MEMBERKATI...

Anonymous said...

bro..blh nggak aku copy neh artikel buat diditaro di Blog ku??? thanks..
Gbu

Anonymous said...

.. Who knows...
Mungkin anda merasa tersesat tapi benar..mungkin anda merasa benar tapi tersesat,,,mungkin anda merasa benar dan benar,,mungkin anda merasa sesat tapi tak sesat,,
Entah kebenaran mana yg anda sebutkan,
benar menurut anda ?
benar menurut orang banyak ?
benar menurut Tuhan ?
atau benar menurut keadaan ?

entahlah.....

Anonymous said...

anda benar2 pembual sejati....
seorang lulusan pesantren dan perguruan tinggi islam??
untuk kepastiannya tolong sebutkan secara jelas nama pondokan dan perguruan tinggi anda!

1. sebagai seorang ex-muslim anda seharusnya diajarkan untuk beriman kepada rasul2 Allah, sudah selayaknya anda beriman kepada Isa, tapi untuk menyembah dan bersujud kepadanya, anda telah melakukan syirik, tahukah anda sebagi ex-muslim apa itu hukuman bagi seorang musyrik?

2. sebagai seorang ex-muslim bisa anda jelaskan kebenaran trinitas tuhan jika tuhan itu tidak beranak dan tidak diberanakan??

3. anda hanya ingin masuk surga maka anda mencari jalan pintas dan termudah yg menggampangkan, padahal keadan tanpa jaminan surga di dalam Islam adalah bukti konsistensi tuhan atas surga dan neraka. Jalankan perintahKu jauhi laranganKu! semata2 agar umat manusia tidak terbuai dg urusan duniawi dan ikhlas bersujud kepada Allah SWT.

Maka jelas bagi saya anda bukan Muslim dan TIDAK PERNAH menjadi muslim, cerita anda tentang pesantren, perguruan tinggi dan Dakwah bualan belaka. karena jika anda seorang muslim sejati, apalagi lulusan pesantren maka anda tidak akan melakukan kesalahan FATAL dalam membaca Al Qur'an secara sepotong-sepotong seperti yg ada diatas (miris sama saja dg teroris yg mengartikan jihad fisabilillah sebagai bom bunuh diri).

inikah cara kalian berdakwah???
dengan cara mengaku sebagai MANTAN pemeluk agama lain???

Anonymous said...

Orang islam lulusan pesantren, sekolah di perguruan tinggi islam, tapi tidak tau nabi Isa almasih? Dan tidak tau nama tuhannya orang kristen?
Hahaha kasar sekali cerita karangan anda ini, segoblok2 orang islam pasti tau siapa nabi Isa dan pasti tau nama tuhannya orang kristen,
tapi gak apa2 dengan cerita fiktif anda di atas benar sudah nubuat ayat al quran ini:
Bahkan mereka telah menetapkan "satu tipu daya"(jahat), maka sesungguhnya Kami akan membalas tipu daya mereka.(az zukhruf:79)

So lanjutkan kreatifitas anda dalam membuat cerita2 fiktif seperti di atas, sebagai bukti yesus memang tidak berdaya dan gak bisa ngapa2in untuk mengubah keyakinan manusia, sehingga pengikutnya dengan susah payah berdakwah dengan cara "menipu"

Anonymous said...

hahahahaha,.. percuma klo Allah mu masih kau bela,..mang dia gak sanggup membela dirinNya sendiri,.. kasihan banget,.. itu Allah??? sampai apa front pembela nya segala?... ketawa gw ngeliat loe pada smua yang berusaha ngebela Allah loe yang gak berdaya,... kasihan banget,.. sini gw bantu belain deh,.. punya Kuasa gak sih Allah loe,.. sampe harus di bela,.. berpikir,.. klo mang otak manusia loe bisa berpikir,.. normal... tapi pikir,.. klo mang Allah loe mau ngeliat loe ngebelain dia,.. ketawa gw yang kenceng,.. sama kayak Tuan Tanah minta dibela ama Buruh nya... kasihan banget,.. waakakakakakakak WAKAKAKAKAKAKAKA

Anonymous said...

Saudara2 ku yang dikasihi Tuhan..

dalam kasha Tuhan saya tergerak untuk menjelaskan Allah Tritunggal secara sederhana yang tampaknya selalu menjadi "ajang keheranan" bagi orang2..

Saya rasa kita semua setuju kalau kita semua ini adalah mahluk ciptaan Allah. Dan Sang Pencipta yaitu Allah sendiri.
Tentu kit juga setuju bahwa antara Sang Pencipta dan ciptaanNya sangat tidak dapat dibandingkan..yg mau saya bilang: ciptaanNya harus sadar bahawa dlm segala aspek terbatas..sebaliknya Sang Pencipta : Sangat Tak Terbatas..Allah is beyond our description ...sederhana saja: kenapa kita mesti memaksakan keberadaan Allah dengan logika berpikir kita yang kecil dan terbatas ini??? Kenapa kita memaksa Allah untuk masuk di akal kita?? Mengenal Allah itu bukan science..saya setuju dengan kalimat: Tiada Tuhan selain Allah..SANGAT SETUJU!!
Artinya : ALLAH adalah ESA, dan tidak boleh ada allah allah lain di hidup kita untuk bergantung, jade focus perhatian, disembah, dipuja, dikasihi, dan berbakti allah allah lain ini...

ARTINYA : JANGAN jadikan karirmu, hartamu, deposit bank mu, jabatanmu, statusmu, anakmu, keluargamu, temanmu, pendidikanmu, kepandaianmu, akal pikiranmu, hobbymu, suamimu, istrimu, boss mu, siapapun, apapun, bahkan dirimu sendiri SEBAGAI "allah"mu...karena allah allah ini menjadi tempt kita bersandar, bergantung, bermegah, dan menjadi focus kehidupanmu...karena itu semua sama saja dengan punya allah lebih dari satu..karena...TIADA TUHAN SELAIN ALLAH..
ALLAH TRI TUNGGAL sama sekali bukan berarti Allah beranak, dsb..
Allah TRI TUNGGAL = ALLAH YANG ESA..(soal kenapa TRI TUNGGAL, jangan coba dianalisa pake pikiran manusia fana yang sangat sangat terbatas)

tidak ada seorang manusiapun yang dengan kekuatannya sendiri dapat menjadi sempurna dalam berbuat amal ibadah, perbuatan baik..kan katanya Tidak ada manusia yang sempurna,toh??
makanya dikatakan di efesus: Oleh KASIH KARUNIA kamu diselamatkan (oleh iman kepada YESUS Kristus), itu bukan hasil usahamu tetapi pemberian Allah..apa ngga baik Allah kita itu? Dia tau kita cuma debu yang ngga mungkin sempurna...makanya ALLAH mengutus Yesus Kristus (ALLAH dalam rupa manusia, sekali lagi kembali jangan dianalisa pake pikiran manusia) untuk menjadi Juru Selamat buat mereka yang mau menerima DIA..kalau mau menerima: upahnya PASTI beroleh hidup kekal di surga..buat yang tidak mau menerima..itu pilihan orang tsb...yg memang tidak mau hidup kekal...gampang,kan? cuma mau atau tidak..

well,saudaraku..
yang penting teman2 sudah diberitakan injil dan diperingatkan..SALIB KRISTUS adalah suatu "KEBODOHAN" bagi mereka yang AKAN BINASA...
I pray for you though..

Jesus love you so much..

Anonymous said...

Teman-teman yang kekasih,

Terlepas benar ato ganya kesaksian di atas, saya cuman mau mengingatkan itu tergantung dari iman kalian masing. Sebab iman adalah sesuatu yang ga pernah kita lihat namun kita percaya kepadanya.

Bagi umat Kristiani jangan ada yang marah ya kalau Tuhan kita dibilang ga bisa ngapa-ngapain. Yang pasti Tuha adalah Pribadi Yang Maha Kuasa, namanya Maha Kuasa ya, pasti sanggup melakukan apapun juga, apa yang Dia kehendaki adalah 100% otoritasNya,ga aka ada satu makhluk pun yang mengerti kehendakNya, tanpa hikmat dari padaNya.

Yang pasti saya juga termasuk salah satu orang yang telah diselamtkan oleh Satu Pribadi, yang telah menyelamatkan saya dan seluruh keluarga saya dari ketidakpastian hidup setelah kematian. Kami dari keluarga berlatar belakang Kong Hu Chu...

Tapi,saya tidak akan menceritakan panjang lebar bagaimana Pribadi itu menyelamatkan kami, karena kalo saya ceritakan pun pastinya akan dianggap sebagi cerita fiktif dan karangan belaka, tapi yang pasti saya tau, saya dipilih dari sekian milyaran orang di dunia ini untuk ikut menjadi bagian dalam KerjaanNya.

Praise to the Lord!

ardana said...

bagi pembaca saya harap dapat melihat lebih dalam,,dan semoga ALLAH SWT,,membuka semua kebohongan-kebohongan dan fitnah yang telah kalian berikam,,,
amin,,,Kun Fayakun,,

Anonymous said...

saya sangat tidak percaya jk dulu anda seorang muslim, seandainya pun anda dulu benar seorang muslim, saya yakin anda belum pernah belajar tauhid, anda baru mengerti fiqih,,,,,sehingga anda hanya mengerti syari'at tanpa paham hakikat...

Anonymous said...

If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.

Anonymous said...

kasihan sekali kamu wahai "murtadin". Aku sangat yakin sampai detik ini kamu pasti belum khatam (membaca keseluruhan) isi dari al kitab.

elfizonanwar said...

Jikalah kita menggunakan istilah 'lahir', maka dapat disimpulkan bahwa yang lahir itu adalah berupa 'makhluk' biasa, jadi bukannya Tuhan.

ditambahlagi, setelah lahir, lalu beliau 'mati' dan bangkit kembali, ya jika benar itu Tuhan, maka 'dia' tak pernah mati lalu untuk bangkit lagi.

Isa Al Masih lahir melalui 'rahim' seorang ibu, Bunda Maryam, walaupun tidak dinyatakan 'siapa' bapaknya. Ini mukjizat Tuhan, dan teori ini dibuktikan saat sekarang ini oleh para ilmuwan rekayasa genetik, dengan teori kloning.

Teori ini diuji coba terhadap 'domba', lalu lahirlah dari 'rahim' domba itu anak domba yang diberi nama 'domba dolly'. Domba dolly ini pun sama tak mempunyai 'pejantan'-nya.

Bayangkan, jika nanti lahir anak manusia hasil kloning dan diberi nama 'manusia dolly', apakah kita akan menjadikan dia ANAK TUHAN?. Akhirnya, jelas sudah bahwa makhluk ya tetap saja makhluk yang tak mungkin jadi Tuhan.

Anonymous said...

salam...

wahai kakandaQ yg sgt Q kasihi...
mari kt mulai sgalax dg damai...

Q hx membagi apa yg Q tahu...
dlm agamaQ, kami tak mnyembah krna mnghrapkn surga,,
tp itu untk mndptkn ridho...
krna akn naif skali ktka seorg mnusia mnymbah utk mndpt imbalan...
kt mmg tdk bsa mmkirkanx dg logika kt,,
Tp stidakx kt msti mncoba memikirkanx..

Tuhan adalah baik,,bhkan sgt baik..
Q rsa kt psti spakat akn itu..
Tp bkankh kt jstru jdi pihak yg jahat ktka kt mulai mlakukn dosa dan smwx akn dtanggung olehx??
Lalu utk apa kt dciptakn??
Memperbanyak dosanya??

Allahu alam..
Mhon direnungkan kmbali..

Irton Madika said...

@elfizonanwar hahahaha mazak 2000 tahun lalu orang-orang sudah bisa melakukan kloning.%#? Bunda Maria mengandung Yesus itu karna roh kudus bukan karna kloning bro..

Anonymous said...

wahai Saudar/i ku,
Dalam ajaran Yesus, dia mengajak semua orang untuk menyembah Allah Bapanya, juga Bapak kita. kenapa harus kita perdebatkan.ajaran Kristen atau Islam yg paling benar, saudara/i ku yang beriman Kristen Yesus mengatakan Akulah jalan kebenaran bgi siapa yg memikul salibnya mengikuti Aku kerajaan surga ada padanya. " jangan melihat kotoran di mata orang di depan mu tetapi lihat lah kotoran di mata mu sebelum engakau menegurnya..menjadi kristen bukan untuk menyombongkan diri tapi menjadi pribadi yang baik seperti Yesus, slalu mengampuni yg berbuat salah, selalu merendahkan diri karena sifat busuk manusia yg egois dan tamak. Yesus bukan hanya Nabi tetapi Dia adalah anak Allah karena tidak ada Nabi di dunia ini yang yang tahu proses kematianya sejak dia lahir dan Yesus menpunyai darah keturan dari Allah. Allah yang memberi Dia hidup dari perawan Maria..Yesus tidak mengajarkan pengikutnya untuk membunuh ataupun menyakiti sesamanya, tidak ada siapun yang yang berani membunuh sesamanya atas nama Allah..coba renunglah hai saudara/i yang belum beriman Kristen.masih ada kesempatan untuk anda untuk bertobat. kenapa di Alquran nama Isa di sebut sedangkan di Kitab Suci Nabi Muhamad tidak sama sekali..siapa yang lebih berkuasa di kerajaan Alla?..

Anonymous said...

Jadi ingat cerita..
Saat itu musim dingin, salju turun bgt lebatnya. Saya tiba2 tertarik melihat k atas, terlihatlah rombongan burung angsa terbang menuju rumahku dan mendarat.suaranya memekakkan telinga. kasian, pikirku. Pasti dingin sekali, bisa mati tuh burung2.langsung ku lari k arah gudang, dan kubuka pintunya.
Kugiring tuh burung2.tapi, karena burung liar, mana bisa d giring. Beberapa burung berusaha mencari tempat berteduh, tapi selalu menabrak dinding.begitu terus sampai berjam2. Pikirku, ah, coba aku jadi burung itu, ku pimpin mreka masuk gudang utk berteduh.. Akhirnya ada bbrp yg mati kaku, ada yg masi hidup. Yang hidup lanjutkan perjalanan mreka.mungkin karena merasa tidak ada t4 utk berlindung...
Sayang sekali..
Tiba2, kusadar bahwa itulah tujuan Allah menjelma menjadi manusia, menjadi pribadi Yesus Kristus. Untuk menyelamatkan manusia. ‎​°·♡·♥τнänκ ü♥♡·° God.

Anonymous said...

http://m.youtube.com/watch?v=c0mNtGKyXjM

debat Islam -kristian..nilaikan sendiri.
continue 1-6

Anonymous said...

tidak perlulah kamu mengatakan perkara yang kamu tidak pasti... Kalau benar Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, kenapa kita mesti mendoakan dia supaya berada dalam tempat tertinggi dalam Syurga...? seorang Pesuruh memang akan berada di tempat tinggi... Iman Islam ini sungguh ganjil... mendoakan Nabi Muhammad supaya di tempat tinggi...

Wahai saudara Muslim, Yesus sentiasa menerima kamu dalam hidupnya... sepanjang hidup kamu menghina dan merendahkan Yesus namun kamu sendiri tidak tahu, apa yang kamu cakapkan...

Yesus ada menunggu kamu... Kyrie Eleison...

Shaiful Nazri said...

Salam Kyrie,kamu tidak faham maksud berselawat ke atas nabi..selawat disini bermaksud memberi salam.mendoakan kebaikan.apakah memberi salam itu benda yang tidak baik?nabi muhammad adalah seorang manusia jga..Selawat Allah SWT kepada nabi adalah merahmatinya..bukan berdoa..Tuhan tidak perlu berdoa kepada manusia ciptaanNya sendiri..adakah salah kami mendoakan nabi kami berada di tempat tinggi biarpun dia memang pasti masuk syurga? Sedangkan nabi muhammad saw sendiri meminta ampun seratus kali setiap hari dari Allah swt..kenapa?sebab dia bersyukur dengan Allah swt walaupun dia tau dia akan memasukki syurga..adakah salah kalau kita mendoakan seseorang itu sentiasa murah rezeki biarpun seseorang itu memang kaya sewaktu di dunia? fikir2 kan lah :) - salam.

Shaiful Nazri said...

BTW, cerita ini memang tidak logik la..memepunyai jawatan di perguruan tinggi Islam tapi tidak mengetahui Nabi Isa itu dianggap tuhan dalam agama Kristian. bro lain kali buat cerita tu biar logik ckit ya..saya tahu nabi Isa a.s dianggap tuhan oleh kawan saya yang kristian ketika saya umur 7 tahun lagi..malah dalam Al-Quran pun ada dinyatakan bahawa orang kristian mnganggap Isa itu tuhan sedangkan orng ini berkelulusan dlm perguruan tinggi agama Islam.Inilah cara kamu mahu berdakwah.setiap ayat kamu putar belitkan..harap Allah swt memberi kamu petunjuk utk kembali ke jalanNya. jalan Allah swt pencipta langit dan bumi.dia hanya la satu sahaja..dan dia bukan manusia.

Al-Fakir said...

Isa Al-Masih sbg Imam Mahdi??? Nah..

Hal pertama yang dilakukan Nabi Isa setelah turun dari langit adalah menunaikan solat sebagaimana yang dijelaskan di dalam Al-Quran. Nabi Isa akan menjadi makmum dalam solat yang diimamkan oleh Imam Mahdi.

Imam Mahdi dan Nabi Isa adalah 2 individu yang berbeda.

Rosie Indarko said...

Kenali Tuhan Yesus lebih daLam lagie,,,,dan kita aKan dekat dgnNya..bukan hanya kau sebut TUHAN.....tuhan.....naMun kita hari hidup dengan cr krristus....hidup dgn iman...allah menurunkn anaknya- yg tunggal agar kita mengikuti cr hidup kristus.....agar kita semua hdp kekal disorga...Tuhan Yesus Menberkati..

berthiana nurcresia said...

sudahlah...apalagi yang diributkan. kalau dia udah niat masuk kristen ya udah. jangan diributin lagi. itukan tergantung iman dan kepercayaan sendiri sendiri.

bagaimanapun dia, mau ceritanya ngawur kek, ngasal kek..jadiin contoh aja buat kehidupan nyata. udah ada kok yang kristen masuk islam dan yang islam masuk kristen. udah...huss...jangan diributin lagi..pulang...pulang...

berthiana nurcresia said...

sudahlah...apalagi yang diributkan. kalau dia udah niat masuk kristen ya udah. jangan diributin lagi. itukan tergantung iman dan kepercayaan sendiri sendiri.

bagaimanapun dia, mau ceritanya ngawur kek, ngasal kek..jadiin contoh aja buat kehidupan nyata. udah ada kok yang kristen masuk islam dan yang islam masuk kristen. udah...huss...jangan diributin lagi..pulang...pulang...

Anonymous said...

[p]com, [url=http://www.chanel255handbag.co.uk]chanel 2.55[/url] says that if you decide to purchase a designer handbag, you can actually regard it as an investment . Some [url=http://www.chanel255handbag.co.uk]chanel 2.55 handbag[/url] European bag brands produce flower-print goods . Also remember [url=http://www.chanel255handbag.co.uk/chanel-flap-bags.html]chanel large flap bag[/url] to prepare designs for the inner and outer pockets . It contains [url=http://www.chanel255handbag.co.uk/chanel-tote-bags.html]chanel tote bags[/url] black and grey . Every [url=http://www.chanel255handbag.co.uk/chanel-clutch-bags.html]Chanel Clutch Bag[/url] handbag has its story . If you like fashion style, bags may be first choice for you . Nonetheless, you can not view the true bag that you'll be planning to shop for as you [url=http://www.chanel255handbag.co.uk/chanel-classic-bags.html]chanel classic flap bags[/url] will be internet on your personal pc . History : Cork harvesting has been a way of life in Mediterranean [url=http://www.chanel255handbag.co.uk]chanel 2.55 bag[/url] Europe for at least 1000 years.[/p]

Anonymous said...

Saudaraku, jangan suka cpt emosi...tenanglah dan renungkan hal berikut ini : Isa Almasih sangat mengasihi anda sekalipun anda tidak mengakuinya sebagai Tuhan, karena tertipu oleh ajaran palsu muhamad yang telah menyesatkan bermiliar - miliar manusia, Isa Almasih tetap Tuhan, berkuasa di dunia dan di akhirat...sekalipun anda menolakNya, sekalipun anda membakar semua Alkitab, membakar gedung - gedung gereja, membunuh semua orang kristen...Isa Almasih tetap Tuhan. makanya aku sarankan kepada anda berdoa tahajutlah untuk memperoleh petunjuk. aku berdoa kepada Tuhan Isa Almasih agar beliau menyatakan diriNya kepada anda semua dan kalo anda menerimaNya sebagai Tuhan dan juru selamat maka hidup kekal di surga bersamaNya.

Anonymous said...

Shalom Elohim ! hentikan berdebat semua debat yang tidak berguna, terima atau tidak,suka atau tidak, marah atau tidak, benci atau tidak, tahu atau tidak, percaya atau tidak : Isa Almasih (Yesus Kristus adalah Tuhan yang berkuasa di dunia dan di akhirat. ya Tuhan Isa jamahlah hati setiap saudara yang membaca tulisan ini agar mereka tahu bahwa Dikaulah satu satunya Tuhan dan Juru selamat manusia. amin

Anonymous said...

hi semua...

Konsep tritunggal/ trinitas /trinity memang selalu dipertikaikan oleh banyak pihak terutama Muslim. Sememangnya, tiada seorang pun dapat memahami Allah sepenuhnya kerana jika kita dapat memahami Allah dengan otak kita fana ni, tak perlu la kita menyembahnya sebab kita sudah tahu segalanya mengenainya.
walau macam manapun, izinkan saya untuk memberi ilustrasi yang pernah diberi oleh kawan saya sehingga saya menemui jalan benar dalam Kristus walaupun dilahirkan dalam keluarga Islam.
Kita ambil contoh diri kita, seorang lelaki yang suda kahwin dan mempunyai anak. Saya adalah Halim. Saya merupakan seorang anak kepada ayah saya. Ayah kepada anak saya dan suami kepada isteri saya. Peranan saya berlainan tetapi saya tetap Halim. adakah saya 3 orang berlainan?
Bacalah Injil/ Alkitab wahai kawan kawan ku. Tidak salah untuk baca. Boleh tambah ilmu pengetahuan.

Persoalan yang ditanya kepada saya dan saya berasa tidak dapat menjawab sebagai seorang Muslim. Yang pertamanya, kenapa Allah membenci babi sedangkan babi itu ciptaan Allah juga? Jika dikatakan babi itu kotor, bagaimana dengan tikus? Lalat? lipas? jarang kita dengar manusia dapat allergi makan babi tapi kerap kita dengar allergi makan makanan laut? jika tugas babi di dunia ini sudah tamat, mengapa Allah tidak mengambil balik seperti Dinosaur yang sudah pupus?
Jika lelaki Islam mati syahid, dijanjikan 70 anak dara di syurga untuk memberi kepuasan dan untuk wanita Islam seorang jejaka diberi. Soalannya, kenapa Allah ingin memberi ganjaran sedemikian? Kenapa Allah tidak berlaku adil kepada wanita Islam sedangkan dia pun mati Syahid?
yesus mengajar kita mencintai semua manusia walaupun dia musuh. Lagipun, Yesus menyuruh kita membuat baik juga kepada musuh. Tetapi di Islam saya diajar untuk mencederakan atau membunuh sesiapa sahaja yang cuba menggugat/ menghina agama Islam.. Benarkah ini ajaran Allah atau diputarbelitkan oleh manusia untuk kepentingan diri?

Mari kita renung bersama.....

Anonymous said...

Iman sesuatu yg tdk terlihat namun dipercayai. Apa susahnya percaya kpd Yesus klu janji keselamatan itu jaminannya? Pilih Yesus pasti masuk surga atau pilih yg lain insyaallah masuk surga. Itu saja kan masalahnya? Sederhana aja kan masalahnya?

Anonymous said...

Pilih yang pasti saja itu jauh lebih baik!!!!! Karena jika semua itu belum tentu kepastiannya...kita pun bingung sendiri. Berharap pada yg pasti

Anonymous said...

yg bikin cerita di atas MANTAN ORANG ISLAM TOLOL .saya baca kok ada ISA ALMASIH sbagai IMAM MAHDI
GOBLOK BGT SIH
HAHAHAHA
bertahun² jdi org islam dgn bangga juara lomba islami apa aja tapi sbenarnya TOLOL GAK PUNYA IMAN.
nih yah BACA :
Imam Mahdi ia Mahdi
Isa Almasih ia Yesus Spirtus
apa tujuan dan knapa YESUS/ISA ALMASIH turun ke bumi di hari kiamat dan menghabisi Dajjal brsama Imam Mahdi?
knapa bukan nabi yg lainnya?
adalah Isa almasih turun ke bumi sbelum kiamat untuk MEMBENARKAN AJARAN ISLAM BAGI MREKA YG SLAMA INI MNYEMBAH KRISTUS.
MENGHAPUS SMUA AGAMA SLAIN ISLAM SBELUM HARI KIAMAT.
SEHINGGA YG ADA HANYA AGAMA ISLAM SAAT ITU.
TOLOL BANGET DEH YG BIKIN CERITA DI ATAS.
silahkan anda kristen
org islam lbih kristen dan lbih tau siapa itu Yesus dan myakini adanya TAPI SBAGAI NABI DALAM ISLAM BUKAN TUHAN.
FOLLOW JESUS krna dia nabi spesial yg di anggap anak Tuhan yg mngajak untuk mnuju Tuhan dgn baik
TINGGALKAN GEREJA karna AJARAN GREJA LAH YG MNYESATKAN DGN KITAB² YG GAK JELAS KPASTIANNYA AKIBAT CAMPUR TANGAN MANUSIA!